Umiejętność pisania jest kluczowa do skutecznej komunikacji, zwłaszcza w środowisku szkolnym i biznesowym. Jak nauczyć się tworzenia jakościowych i wartościowych tekstów? Wystarczy przestrzegać kilku ogólnych zaleceń, a niektóre z nich nie są aż takie oczywiste.
Znajdź motywację do pisania
Na początek należy znaleźć własne źródło motywacji. Zawsze różni się ono w zależności od kontekstu oraz jednostki.
Wykonanie tego zadania ułatwi ustalenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, a przede wszystkim: dlaczego chce się pisać i jaką korzyść ma zapewnić tworzony artykuł? Jeżeli tekst ma np. zachęcić przyszłego pracodawcę do wyboru konkretnego kandydata na stanowisko pracy, to warto mieć to cały czas w pamięci. Pozwoli to skupić się na m.in. prawidłowym rozłożeniu poszczególnych akapitów.
Jedna z istotnych wskazówek to wejście w skórę czytelnika. Wykorzystanie tej metody będzie stanowić pewnego rodzaju zachętę do przemyślanego tworzenia.
Ćwicz regularnie
Każdą umiejętność trzeba ćwiczyć, a nie inaczej jest w przypadku pisania.
Przygodę z pisaniem należy rozpocząć od ustalenia dni i godzin przeznaczonych stricte na trenowanie warsztatu. Powinno się przy tym konsekwentnie trzymać harmonogramu oraz traktować ten czas całkowicie poważnie. Konieczne będzie również:
- systematyczne zadawanie sobie wyzwań;
- okazjonalne pisanie ręczne;
- wykonywanie ćwiczeń pisarskich przygotowanych przez innych.
Za szczególnie istotny można uznać ostatni podpunkt. Zaleca się wybór tych zadań, które sprawiają duży problem podczas ich rozwiązywania.
Przykładowe ćwiczenie
Jedna z lepszych metod to opisywanie zdjęć i obrazków. Należy wybrać fotografię przedstawiającą zwyczajny przedmiot (np. codziennego użytku), a następnie stworzyć długi opis.
Tekst nie powinien zawierać powtórzeń oraz być w stanie zaciekawić potencjalnego czytelnika. Nie należy zniechęcać się po pierwszych próbach – początki mogą być naprawdę trudne i czasochłonne.
Pisz różne rodzaje tekstów
Podczas pisania przydaje się kreatywność, a ją również można z czasem wypracować. W tym celu trzeba postarać się tworzyć różne rodzaje tekstów – nie tylko swoje ulubione.
Przyszły twórca jakościowego contentu powinien nauczyć się pisania:
- krótkich opowiadań;
- esejów;
- artykułów informacyjnych;
- recenzji;
- listów;
- reportażów;
- wpisów blogowych;
- instrukcji i poradników;
- streszczeń (np. wydarzeń).
Ten sam temat – inne formy
Ten sam temat da się wykorzystać do ćwiczenia na różne sposoby. Za inspirację może posłużyć nawet codzienne życie, a natchnieniem mogą stać się wówczas prozaiczne czynności, m.in. zwykłe wyjście do kina.
Zainteresowany (już po seansie) będzie w stanie napisać:
- recenzję i streszczenie oglądanego filmu;
- krótkie i fabularne opowiadanie;
- poradnik dot. savoir-vivre podczas przebywania w miejscu publicznym;
- instrukcję dot. kupowania biletów przez internet.
To jedynie krótka lista, bo ograniczeniem co do poruszenia kolejnych zagadnień może stanowić tylko własna wyobraźnia.
Korzystaj z narzędzi ułatwiających pisanie
Proces pisania da się ułatwić – to żaden wstyd. Należy korzystać z kilku przydatnych narzędzi, a zwłaszcza edytorów tekstowych. Odpowiednie będą zwłaszcza Microsoft Word, Google Docs i LibreOffice Writer (bezpłatny odpowiednik Microsoft Word).
Warto rozważyć także wykorzystanie oprogramowania przeznaczonego do:
- planowania;
- poprawy pisowni i gramatyki;
- szybkiego wyszukiwania synonimów;
- zarządzania projektem;
- pomiaru czasu.
Ponadto mogą przyczynić się one do znacznego zwiększenia produktywności. Niektóre z programów mogą posłużyć do samodzielnej korekty często popełnianych błędów.
Korekta tekstu za pomocą AI
AI (m.in. ChatGPT) da się użyć do poprawy własnych tekstów. Sztuczna inteligencja wskaże wszystkie błędy pisowni, np. gramatyczne i stylistyczne, a następnie zaproponuje ogólne poprawki.
Należy jednak mieć na uwadze, że niektóre zalecenia mogą być nieprawidłowe. Algorytmy AI nie są niestety nieomylne (szczególnie w przypadku specjalistycznego słownictwa).
Dużo czytaj
Regularne czytanie pozwala zrozumieć język oraz poszczególne style pisarskie – to jedna z lepszych metod na osiągnięcie szybkich rezultatów.
Jakich korzyści można się spodziewać? Są to:
- rozszerzenie używanego słownictwa;
- głębsze zrozumienie poszczególnych struktur gramatycznych;
- nasycenie się inspiracją.
Obserwowanie, jak inni autorzy posługują się językiem, może pomóc w unikaniu popularnych pułapek podczas samodzielnego pisania. Lepiej uczyć się na cudzych błędach.
Poza tym należy czytać różne teksty, eksplorując przy tym rozmaite gatunki literackie.
Publikuj swoje teksty
Wszystkie napisane teksty należy publikować – nie powinny trafiać wyłącznie do szuflady. To dlatego, że będą miały szansę trafić do potencjalnych czytelników – ci wówczas być może podzielą się swoimi spostrzeżeniami z autorem (oznacza to szansę na zdobycie feedbacku).
Bywa, że publikowany content przyczynia się do zwiększenia pewności siebie. Zdobyta odwaga zachęci do eksperymentowania i pomoże w czytaniu krytycznych opinii bez utraty humoru.
W jaki sposób zdobyć pierwszych czytelników? W tym celu można zdecydować się na:
- założenie własnego bloga;
- współpracę z lokalną gazetą;
- współpracę z wybraną witryną sieciową.
Będzie to satysfakcjonujące i motywujące do dalszego pisania.
Bądź otwarty na konstruktywną krytykę
Co ważne, należy być otwartym na konstruktywną krytykę. To kluczowy element rozwoju każdego pisarza. Negatywne opinie mogą dostarczyć cennych perspektyw. Wszystkie służą do identyfikacji mocnych stron własnego pisania, a co nawet ważniejsze – obszarów wymagających poprawy.
Leave a Reply