Utrzymanie samochodu kosztuje sporo, a to dobry powód, żeby zacząć szukać oszczędności. W tym przypadku może to być m.in. zakup opon bieżnikowanych. Czy jednak atrakcyjna cena nie przekłada się na niską jakość? Co z bezpieczeństwem ich używania? O tych wszystkich rzeczach powinien wiedzieć każdy kierowca.
Czym jest bieżnikowanie opon?
Proces bieżnikowania opon to nic innego jak ich odnawianie poprzez nałożenie nowego bieżnika. Wyżłobienia wytłoczone w procesie jej produkcji z czasem zdzierają się w wyniku kontaktu gumy z asfaltem, ale do tego zjawiska nie dochodzi na całej jej powierzchni. W takiej sytuacji można zadać sobie pytanie – czy warto wyrzucać nie całkiem jeszcze zniszczoną oponę? Nie, a co za tym idzie, dobrym pomysłem jest oddanie jej do firmy zajmującej się bieżnikowaniem ogumienia. Odnawiane egzemplarze da się również kupić.
Kupienie nowych lub bieżnikowanie starych opon bywa konieczne, gdy grubość wyżłobień spadnie poniżej zalecanego poziomu. W przypadku opon letnich wynosi ona 1,6 mm. Minimalna norma dla zimowych to z kolei 3 mm. Obie te wartości zostały określone w przepisach o ruchu drogowym. W związku z tym kierowca, który zaryzykuje zdrowie i życie swoje oraz innych, musi liczyć się z otrzymaniem mandatu w wysokości nawet 3 tys. zł. Już choćby to jest dobrym powodem do zastanowienia się nad założeniem nawet używanych, ale przynajmniej odnowionych opon.
Kierowca, który zdecyduje się na bieżnikowanie opon, powinien mieć świadomość, że nie każdej oponie da się przywrócić pierwotne właściwości. Pracuje się tylko z takimi egzemplarzami, które:
- nigdy wcześniej nie były w żaden sposób naprawiane;
- nie widać na nich wyraźnych śladów wieloletniego zużycia;
- są całe, czyli nie ma na nich żadnych pęknięć;
- mają nie więcej niż 5-6 lat.
Jak widać, część kryteriów jest bardzo ogólna. Trudno je dookreślić, ponieważ każdy zakład bieżnikowania opon ma swoje wewnętrzne procedury weryfikacji ogumienia. Pracownicy takiej firmy wykonują oględziny oraz korzystają ze specjalistycznego sprzętu, po czym wydają decyzję, co dalej zrobić z daną oponą. Jeśli pomyślnie przejdzie testy, za kwotę około 200 zł zostanie ona odnowiona.
Metody bieżnikowania opon
Nadawanie oponie nowej rzeźby bieżnika zajmuje ponad trzy godziny, z czego większość czasu zajmuje spajanie dwóch części ogumienia. Pierwszy z nich to stara opona. Na początek usuwa się z niej resztki wyżłobień. Gdy pozostanie już tylko idealnie gładka powierzchnia, na główny element nakłada się bieżnik. Opona zamocowana jest w pionie, a znajdująca się obok maszyna rozciąga pas z rowkowaniami i po prostu nasadza na oponę. Potem całość transportuje się do komory. W temperaturze 115°C oba elementy zostają trwale połączone.
Powyższą metodę nazywa się bieżnikowaniem na zimno. Zajmuje mniej czasu, dzięki czemu jest tańsza. Tak powstałe opony będą zdatne do użycia krócej niż egzemplarze wyrabiane metodą na gorąco – ta polega na nałożeniu nowej warstwy gumy (bez wyżłobień) na uprzednio oczyszczoną powierzchnię starej opony. Następnie całość trafia do maszyny wulkanizującej. W temperaturze 160°C guma stapia się, a na powierzchni formuje się bieżnik.
Na bieżnikach odnawianych opon znajdują się takie same oznaczenia jak na nowych. Dzięki temu nabywca wie, na jaką porę roku się nadają, kiedy powstała, ile wynosi jej szerokość itd. Pod względem właściwości jezdnych nie różni się ona on produktu wprost z fabryki. Takie opony są w pełni bezpieczne.
Trzeba jednak liczyć się z tym, że większy procent ogumienia ma już swoje lata. Zakup kolejnego zestawu może więc być potrzebny wcześniej, niż ma to miejsce po założeniu całkowicie nowego kompletu.
Zalety i wady opon bieżnikowanych
Zakupem opon bieżnikowanych warto się zainteresować, choć trzeba mieć też na uwadze ograniczenia procesu ich regeneracji. Ostatecznie o decyzji za lub przeciw ich nabyciu decydują pieniądze. Czy powinno się więc kupić opony bieżnikowane? Oto ich plusy i minusy.
Plusy opon bieżnikowanych
- Opony bieżnikowane są tańsze, nawet o około 40% od nowych.
- Zlecenie odnowienia własnych opon to jeszcze niższy koszt, czasem zaledwie około 200 zł.
- Egzemplarze regenerowane spełniają ustawowe normy bezpieczeństwa.
- Dzięki bieżnikowaniu opon chroni się środowisko przed powstawaniem dodatkowych, niepotrzebnych odpadów.
Minusy opon bieżnikowanych
- Nie wszystkie opony nadają się do regeneracji.
- Bieżnikowanie opon nie sprawi, że staną się one zupełnie nowe. Z tego powodu trzeba będzie wymienić je wcześniej niż produkty prosto z fabryki.
- Wielokrotne bieżnikowanie jest raczej niemożliwe. Prędzej czy później na gumie pojawią się uszkodzenia, przez co zakup nowych opon w końcu stanie się konieczny.
Leave a Reply