Zanim upowszechniły się alternatory, w samochodach stosowano prądnice prądu stałego. Były większe i częściej ulegały awariom, toteż współcześnie normą jest montowanie alternatorów, inaczej prądnic prądu przemiennego. Alternator przetwarza energię mechaniczną w prąd. Kiedy przestaje działać, zapala się lampka kontrolna na desce rozdzielczej w okienku akumulatora. Innymi objawami mogą być hałasy dochodzące z silnika i nierówno świecące światła. Należy wówczas udać się do serwisu napraw, gdzie mechanik ustali, co dokładnie się zepsuło – może był to stojan, mostek diodowy, regulator napięcia, a może tylko zerwał się pasek lub trzeba wymienić szczotki?
Prądnica prądu przemiennego
Każdy samochód – i nowszy, i starszy, musi być ładowany. Zanim upowszechniły się alternatory, w autach stosowano prądnice prądu stałego, które były po prostu tańsze i bardziej opłacalne. Możemy je znaleźć np. w Fiatach 126P produkowanych w latach 80. Są one większe i częściej ulegają awariom. Alternator to urządzenie wyższej klasy. Uzwojenie robocze znajduje się w nim nie w wirniku, a w tzw. stojanie.
Alternator został wynaleziony już w 1891 roku. Zbudował go Nikola Tesla. Warto wiedzieć, że alternator, czyli inaczej prądnicę prądu przemiennego, skonstruował zaledwie kilka miesięcy wcześniej Polak Michał Doliwo-Dobrowolski. Tesla był jednak pierwszym, który go opatentował.
Alternator działa na zasadzie przeciwnej do działania silnika elektrycznego, przetwarzającego energię elektryczną na mechaniczną – zamienia energię mechaniczną w prąd. Alternator samochodowy nie tylko wytwarza energię elektryczną, ale jeszcze zasila nią akumulator. W alternatorze znajdują się stojan z izolowanej ramki z trzema uzwojeniami, wirnik – zasilany szczotkami i pierścieniami ślizgowymi elektromagnes, czujnik napięcia i diody zamieniające prąd przemienny na stał, zawarte w mostku diodowym.
Kiedy alternator przestaje działać?
W alternatorze mamy wiele elementów, które mogą ulec awarii. Zauważalnymi objawami będą paląca się lampka na desce rozdzielczej w okienku akumulatora, hałasy dochodzące z silnika i nierówno świecące światła. W serwisie napraw (http://www.impwar.pl/) mechanik rozbierze alternator na części i ustali, co dokładnie się zepsuło. Nieraz wystarczy wymienić pasek łączący alternator z wałem korbowym.
Uszkodzeniu mogą ulec mostek diodowy bądź regulator napięcia. Może nastąpić zwarcie stojana lub wirnika albo przepalenie się uzwojenia. Częstym uszkodzeniem jest zniszczenie szczotek lub łożysk. Koło pasowe alternatora wyciera się w trakcie użytkowania.
Najczęstsze powody usterek alternatora to – poza zużyciem – wady konstrukcyjne lub zła jakość elementów montażowych, nadmierne przeciążenie układu ładowania, dostanie się wewnątrz wody bądź zanieczyszczeń.
Leave a Reply