Przedsiębiorcy poszukują nieustannie innowacyjnych sposobów na osiągnięcie sukcesu. Czy istnieją wskazówki pomagające w tym? Przede wszystkim warto przyjrzeć się dokładniej trendom. Te kształtują teraźniejszość i wyznaczają kierunek przyszłości. W 2023 roku da się wyróżnić aż pięć zapowiadających się nadzwyczaj obiecująco.
Zakładanie własnego biznesu w 2023 roku – czy warto korzystać z inspiracji?
Chociaż inspiracje są cenne, to nie one, a zdolność do adaptacji i niekonwencjonalnego myślenia są kluczowymi elementami sukcesu. Nie ma nic złego w sugerowaniu się doświadczeniami innych przedsiębiorców, czy obserwowaniu aktualnych trendów rynkowych. Bywa to niezwykle pomocne, zwłaszcza dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w świecie biznesu. Nie zmienia to jednak faktu, że obligatoryjne będzie także samodzielne wymyślenie autentycznego i unikalnego pomysłu.
Żaden przedsiębiorca, który dysponuje już gotowym biznesplanem, nie podzieli się nim (chyba że z inwestorami). Po co miałby to robić? Jeżeli jest przekonany o słuszności i potencjale opracowanego przez niego rozwiązania, to może postarać się o samodzielne wcielenie go w życie. Dlatego przeglądając internetową listę pomysłów na biznes w 2023 roku, trzeba mieć na uwadze jedno: należy traktować ją wyłącznie jako inspirację, a nie gotowe rozwiązanie.
Innymi słowy, założenie własnej firmy wymaga połączenia inspiracji z indywidualnym podejściem. Te pierwsze pomagają rozpocząć skomplikowany proces myślowy, a nawet zdobyć odrobinę wiary we własne możliwości. Może zdarzyć się, że pomysł wyda się początkowo bezsensowny, ale okaże się, że delikatne przerobienie go na wzór innego sprawi, że stanie się on zdecydowanie atrakcyjniejszy.
Sklep internetowy
Listę otwiera pomysł, który zyskał na znaczeniu zwłaszcza w miesiącach pandemii COVID-19; mowa o prowadzeniu sklepu internetowego. Ma on wiele zalet, których nie da się przypisać jego tradycyjnemu, stacjonarnemu odpowiednikowi:
- dostępny dla klientów 24/7 – mogą oni składać zamówienia wtedy, gdy czują taką potrzebę;
- tańszy – nie wymaga wynajmowania lokalu gospodarczego;
- przystępny nawet dla konsumentów międzynarodowych – dostęp do połączenia internetowego ma już prawie każdy.
Zainteresowany będzie musiał ustalić produkt sprzedażowy, wykonać analizę konkurencji rynkowej, a następnie sporządzić strategię marketingową i dopracować zdolności do zarządzania oraz obsługi klienta – nie są to wbrew pozorom tak łatwe zadania, więc warto poświęcić na nie dłuższą chwilę (a nawet rozważyć konsultację z profesjonalnym doradcą finansowym).
Na co trzeba koniecznie uważać? Do powodów wywołujących zmartwienie zaliczyć można obecność innych sklepów internetowych; ułatwiona dostępność stanowi w tym przypadku broń obosieczną – nic nie stoi na przeszkodzie, aby klient wybrał konkurenta, który sprzedaje ten sam produkt, ale np. wyłącznie 50 groszy taniej. Oferta sklepu internetowego musi być naprawdę atrakcyjna lub niepowtarzalna. W innym przypadku działania sprzedawcy będą skazane na porażkę.
Dropshipping
Temat związany bezpośrednio ze sprzedażą internetową, czyli dropshipping. To model biznesowy w e-commerce, w którym sprzedawca nie ma fizycznego towaru na stanie. Zamiast tego, sklep online przyjmuje zamówienia od klientów i przekazuje je do producenta, który wysyła towar bezpośrednio do konsumenta. Upraszczając, przedsiębiorca pełni funkcję wyłącznie pośrednika (o czym niekoniecznie wiedzą zawsze kupujący).
Takie rozwiązanie jest opłacalne z kilku powodów:
- niski koszt wejścia – przedsiębiorca nie musi przeznaczać własnych oszczędności na nabycie asortymentu;
- znikome ryzyko – jeżeli produkt się nie sprzeda; to biznesmen nie poniesie żadnych strat finansowych;
- brak konieczności magazynowania – to producent, a nie sklep musi dysponować powierzchnią użytkową.
Minusy dropshippingu przedstawiają się podobnie do tych związanych z prowadzeniem sklepu internetowego; są zintensyfikowane. To zajęcie, którym da radę zająć się nawet nastolatek bez żadnego doświadczenia. Dlatego warto upewnić się, że wybrany producent i jego towary są unikalne, a dojście do nich utrudnione – konsumenci nie będą mieć wtedy żadnego wyboru.
Usługi branżowe
Klienci zawsze skorzystają z usług firmy, która robi coś lepiej lub taniej – to niezmienna prawda życiowa, o której wie każdy doświadczony przedsiębiorca. Niektórzy z nich jednak nie zdają sobie sprawy z tego, że firmę tworzą zatrudniani przez nich pracownicy. Osoby będące ekspertami w zakresie serwisu, który pełnią, mogą zaryzykować i podjąć decyzję o przejściu na swoje.
To ryzykowne działanie, aczkolwiek sensowne i często bardzo opłacalne. Istnieje bowiem spora szansa, że klienci pójdą następnym razem do osoby, która była dotychczasowo odpowiedzialna za wykonanie powierzonej usługi; a nie do kogoś, kto przyjął zapłatę za jej wykonanie. Sprawdza się to zwykle w przypadku przedsiębiorstw działających na skalę lokalną, np. na terenie jednego miasta.
Zalety? Są to zdecydowanie:
- większe zarobki;
- niezależność;
- możliwość samorozwoju.
Niestety, może okazać się również, że… zainteresowany wcale nie będzie ekspertem do tego stopnia, do którego wydawało mu się, że jest. Co więcej, konsumenci mogą wykazać się lojalnością do wcześniejszej marki i nie rozważyć nawet przez chwilę zmiany zleceniobiorcy.
Content online
Wraz z dynamicznym rozwojem technologicznym i sieciowym, coraz większe znaczenie zyskuje content marketing. Sklepy internetowe muszą się czymś wyróżniać, aby klienci dowiedzieli się o ich istnieniu – to właśnie po to istnieje SEO i pozycjonowanie wyników w wyszukiwarce internetowej.
Duże zarobki i możliwość zarządzania firmą z domu (przynajmniej w początkowym stadium jej rozwoju). Warto rozważyć tę opcję zwłaszcza w przypadku, w którym ma się zdolność do płynnego porozumiewania się w kilku językach. Jak zacząć? Od bycia freelancerem.
Od nieposiadania biznesu do prowadzenia firmy prowadzi bardzo krótka droga – wystarczy jeden mały pomysł; drobna inspiracja, która odmieni życie. Lepiej zacząć szukać jej już teraz.
Leave a Reply