Wymiana oleju silnikowego to jedno z podstawowych zadań serwisowych, które zapewnia prawidłowe działanie silnika oraz przedłuża jego żywotność. Właściwa konserwacja oleju jest kluczowa, ponieważ wpływa na smarowanie ruchomych części, zmniejszając tarcie i zużycie. Jak często i w jaki sposób wymieniać olej, to pytanie, które nurtuje wielu kierowców. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.
Kiedy należy wymieniać olej silnikowy?
Zasada dotycząca wymiany oleju mówi, że należy to robić regularnie, co określoną liczbę przejechanych kilometrów lub w ustalonym czasie. Standardowy okres to zazwyczaj od 10 000 do 15 000 kilometrów lub raz na rok, ale warto sprawdzić zalecenia producenta pojazdu. Wymiana oleju w starszych samochodach może być konieczna częściej, zwłaszcza jeśli silnik jest bardziej zużyty. Kierowcy powinni również uwzględniać warunki, w jakich poruszają się na co dzień – intensywne użytkowanie w mieście może wymagać częstszej wymiany oleju.
Jak przebiega proces wymiany oleju?
Wymiana oleju silnikowego jest stosunkowo prostą procedurą, która polega na usunięciu zużytego oleju i zastąpieniu go nowym. Proces ten rozpoczyna się od rozgrzania silnika, co pomaga olejowi spłynąć szybciej. Następnie należy odkręcić korek spustowy i pozwolić, by stary olej wypłynął do odpowiedniego pojemnika. Po wymianie filtra oleju, który również odgrywa istotną rolę, nowy olej zostaje wlany do silnika. Oleje w Śremie są dostępne w różnych wariantach, co pozwala dopasować odpowiedni produkt do potrzeb konkretnego pojazdu. Warto zwrócić uwagę, by zawsze korzystać z zalecanego typu oleju, co zapewni najlepszą ochronę silnika.
Co warto wiedzieć o typach olejów?
Na rynku dostępne są różne rodzaje olejów silnikowych, takie jak oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Wybór odpowiedniego zależy głównie od modelu samochodu oraz stylu jazdy. Oleje syntetyczne cechują się wyższą odpornością na zmiany temperatur, co sprawia, że są idealne dla nowoczesnych silników o większej mocy. Z kolei oleje mineralne są często stosowane w starszych pojazdach, ponieważ ich formuła jest bardziej dostosowana do mniej zaawansowanych technologii silnikowych.
Leave a Reply