Smar Fuchs

Jakie smary Fuchs sprawdzą się w układach centralnego smarowania?

W maszynach i pojazdach przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach, wyposażonych w wiele typów łożysk, różnego rodzaju przekładnie, łańcuchy i inne elementy ruchome, stosuje się układy centralnego smarowania. To systemy pozwalające dozować smar w odpowiedniej ilości, w każde wymagające go miejsce. Jaki typ smaru najczęściej stosowany jest w takich układach? Jaki skład mają smary Fuchs przeznaczone do układów centralnego smarowania?

Co to są układy centralnego smarowania?

W celu stałego dostarczania środka smarnego do wielu punktów smarowania, w złożonych systemach, przede wszystkim w różnego rodzaju maszynach i pojazdach, stosuje się tzw. układy centralnego smarowania. To układy składające się z przewodów, specjalnych rozdzielni, pomp i dozowników, przez które smary Fuchs lub smary innej marki dostarczane są automatycznie w wymagające smarowania punkty. Najczęściej są to systemy wysoce zautomatyzowane, które nie tylko dostarczają smar w określone miejsce, ale także dbają o dostarczenie go w potrzebnej ilości. W związku z tym, że proces smarowania w takich układach realizowany jest przez specjalne pompy, do smarowania najczęściej wykorzystuje się smary o półpłynnej konsystencji. Wśród smarów Fuchs do układów centralnego smarowania największą popularnością cieszą się półpłynne smary litowe.

Smary litowe Fuchs

Najpopularniejszym rodzajem smaru Fuchs przeznaczonego do stosowania w układach centralnego smarowania jest tradycyjny smar litowy o półpłynnej konsystencji. To produkt, które dobrze znosi duże obciążenia i wysokie temperatury, jest wodoodporny, a dzięki różnego rodzaju dodatkom, również bardzo stabilny. Litowe smary Fuchs wzbogacane są substancjami przeciwdziałającymi utlenianiu i korozji, dzięki czemu dobrze zabezpieczają powierzchnie trące przed uszkodzeniami i rdzewieniem. W sprzedaży dostępne są również syntetyczne smary z modyfikatorami, dzięki którym mają one niższą lepkość w niskich temperaturach powietrza. Takie smary warto stosować w układach centralnego smarowania, w maszynach i pojazdach wykorzystywanych do pracy zimą, przy dużych mrozach.

W układach centralnego smarowania najlepiej sprawdzają się uniwersalne smary litowe o półpłynnej konsystencji, które łatwo rozprowadza się przewodami o niewielkim przekroju. To smary z dodatkami antykorozyjnymi oraz substancjami zwiększającymi ich stabilność w szerokim zakresie temperatur. Przykładem takiego produktu jest smar Fuchs Renolit LZR do centralnych układów smarowania w pojazdach oraz bardziej uniwersalny smar Renolit Duraplex EP.